Kako je važno da svaki obveznik fiskalizacije izdaje račune koji su fiskalizovani i podatke o tome dostavi Poreskoj upravi, bitno je da sve bude urađeno transparentno i sigurno. Kako bi se sprečile zloupotrebe, ali i zaštitili podaci, svaki obveznik fiskalizacije dobija personalizovani bezbednosni elemet koji izdaje Poreska uprava.
U nastavku vam donosimo sve što je potrebno da znate o ovom obaveznom elementu fiskalizacije, kao i još jedan od načina na koji vam Marketino fiskalni uređaj može olakšati administraciju.
Šta je bezbednosni element?
Bezbednosni element za fiskalnu kasu, odnosno fiskalni uređaj, može biti softverska ili hardverska komponenta koja je izdata posebno za vaše poslovne prostorije. Služi za potpisivanje fiskalnih računa i za potvrdu identiteta prilikom razmene podataka sa Poreskom upravom.
Na ovaj način se osigurava da neovlašćeno lice ne može da koristi bezbednosni element, odnosno da isti ne može da se koristi u okviru drugog poslovnog prostora ili u neautorizovanom fiskalnom uređaju.
Ukoliko se račun izda bez ovog elementa, ne smatra se fiskalnim računom, te je ovo obavezan element fiskalizacije. On takođe obezbeđuje zaštitu i bezbedan prenos podataka između vas i Poreske uprave.
H2: Šta sadrži bezbednosni element?
Kao što je ranije pomenuto, bezbednosi element je hardverska ili softverska komponenta koja služi za potpisivanje svakog računa, kao i potvrdu vašeg identiteta. On u sebi sadrži bezbednosni sertifikat koji reprodukuje vaš digitalni potpis prilikom potpisivanja svakog fiskalnog računa, ali i jedinstven PIN koji je potreban da biste se povezali i razmenili podatke sa Poreskom upravom.
Svaki bezbednosni element je izdat za konkretan poslovni prostor i konkretnu prostoriju, tako da ukoliko imate više fiskalnih uređaja, imaćete i više bezbednosnih elemenata.
Kako se dobija bezbednosni element i šta je važno da znate?
Postupak izdavanja bezbednosnog elementa je prilično jednostavan, a zahtev možete podneti elektronski na portalu Poreske uprave u okviru ESF, odnosno Elektronskog servisa za fiskalizaciju.
Za podnošenje ovog zahteva važno je da ste prethodno podneli Prijavu sa podacima za generisanje jedinstvene oznake poslovnog prostora i poslovne prostorije (PGJO).
Prilikom podnošenja zahteva unosite relevantne podatke o poslovnom prostoru, kao i podatke osobe koja će se javiti u nadležnu filijalu Poreske uprave za preuzimanje bezbednosnog elementa. Pre nego što podnesete zahtev, važno je da znate kakav fiskalni uređaj ćete koristiti kako biste odabrali odgovarajući format bezbednosnog elementa.
Bezbednosni element za fiskalnu kasu može biti u formi pametne kartice koja može biti pune veličine, odnosno kao kreditna kartica, ili veličine kao SIM kartica. U zavisnosti od toga kakav format je pogodan za fiskalni uređaj koji koristite, potrebno je da prilikom prijave označite odgovarajući.
Takođe je moguće da bezbednosni element dobijete u obliku zaštićenog fajla koji ćete preuzeti elektronski, pa možete odabrati i ovu opciju ukoliko je pogodna za vas.
Prilikom popunjavanja zahteva, moguće je popuniti za više bezbednosnih elemenata odjednom.
U kom roku ćete dobiti bezbednosni element?
Po podnošenju prijave, Poreska uprava u roku od sedam dana generiše bezbednosni element ili više njih, obaveštava vas o mogućnosti preuzimanja i izdaje ih uz obaveznu potvrdu o preuzimanju.
Obaveštenje o preuzimanju bezbednosnog elementa dobićete u svom poreskom sandučetu, a sam element možete preuzeti u Poreskoj upravi, na šalteru Moj poreznik. Obveznici Centra za velike poreske obveznike bezbednosni element preuzimaju tamo.
Ako je bezbednosni element u obliku fajla, dostavlja se direktno u poresko sanduče sa detaljnim instrukcijama za preuzimanje.
H2: Koliko traje bezbednosni element?
Bezbednosni sertifikat ima određeni rok trajanja koji može biti najmanje godinu, a najviše četiri godine. Nakon isteka ovog perioda, bezbednosni element se više ne može koristiti.
Zahtev za izdavanje novog potrebno je podneti u roku od 30 dana pre isteka trenutno važećeg.
Kako se bezbednosni element izdaje za konkretan poslovni prostor, kod promena adrese poslovnog prostora, neophodno je da imate ovo na umu.
U slučaju krađe, gubitka ili oštećenja bezbednosnog elementa usled više sile ili na drugi način, važno je da se u roku od tri dana javite Poreskoj upravi radi deaktivacije istog. Ovo obaveštenje takođe dostavljate elektronskim putem, preko portala Poreske uprave.
Marketino vam olakšava ceo postupak
U slučaju da odgovorno lice kod obveznika fiskalizacije nema elektronski sertifikat, Marketino može podneti zahtev za izdavanje bezbednosnog elementa umesto vas.
Sve što je potrebno jeste da popunite PEP obrazac koji vam dostavljamo putem maila i isti predate u nadležnu filijalu Poreske uprave kako biste nam dali ovlašćenje da umesto vas online zatražimo odgovarajući bezbednosni element. Nakon što Poreska uprava obradi obrazac, dostavljate nam podatke osobe koja će preuzeti bezbednosni element u Poreskoj upravi i Marketino podnosi zahtev za njegovo izdavanje.
Ukoliko odgovorno lice ili vi kao odgovorno lice posedujete ovlašćenje za upotrebu elektronskih servisa, zahtev možete podneti sami, a detaljno uputstvo možete pronaći ovde.
Važno je da znate da Marketino fiskalna kasa koristi SIM format bezbednosnog elementa, kako biste odabrali odgovarajuću opciju.
Nakon preuzimanja bezbednosnog elementa, sve što je potrebno jeste da pametnu karticu ubacite u predviđeni slot kod Marketino fiskalnog uređaja i unesete PIN. Nakon toga, fiskalni uređaj je spreman za korišćenje.